WYDAWANIE DOWODÓW
OSOBISTYCH
Dokumenty od wnioskodawcy (klienta)
WERSJA PAPIEROWA
- Złożenie wniosku w postaci papierowej odbywa się
w drodze złożenia w siedzibie organu dowolnej gminy wypełnionego i
podpisanego własnoręcznie przez wnioskodawcę formularza albo w drodze
podpisania przez wnioskodawcę w siedzibie organu gminy formularza, który
został wypełniony przez pracownika tego organu na podstawie podanych przez
wnioskodawcę danych oraz danych zawartych w rejestrze PESEL.
- Jedna kolorowa fotografia osoby ubiegającej się o
wydanie dowodu osobistego
o wymiarach 35 x 45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, mającą dobrą
ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od
wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70–80%
fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiającą
osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi
szkłami, patrzącą na wprost
z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami. Dopuszcza się złożenie
fotografii:
·
w ciemnych okularach przez osoby z wadami wzroku,
potwierdzone orzeczeniem o niepełnosprawności
·
z nakryciem głowy zgodnie z wymogami wyznawanej
religii, potwierdzone zaświadczeniem ze wspólnoty wyznaniowej.
·
uzasadnionych przypadkach organ gminy może wydać dowód
osobisty na wniosek, do którego została dołączona fotografia przedstawiająca
osobę
z zamkniętymi oczami, innym niż naturalny wyrazem twarzy lub z otwartymi
ustami.
Fotografia powinna być
wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku. !!!
- Dowód osobisty lub ważny polski paszport
- W przypadku gdy dane zawarte we wniosku nie są
zgodne z danymi zawartymi
w Rejestrze Dowodów Osobistych lub rejestrze PESEL, organ gminy może, w
celu wyjaśnienia niezgodności, żądać od wnioskodawcy skróconego odpisu
polskiego aktu urodzenia (w przypadku osób, które nie wstąpiły w związek
małżeński) albo skróconego odpisu polskiego aktu małżeństwa (w przypadku
osób, które zawarły związek małżeński) lub orzeczenia sądu w przypadku
niezgodności danych osobowych, oraz dokumentu poświadczającego
obywatelstwo polskie w przypadku niezgodności dotyczącej
obywatelstwa.
WERSJA ELELKTRONICZNA
- Wniosek w postaci elektronicznej, opatrzony
bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego
kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym
ePUAP, jest wnoszony do organu dowolnej gminy.
- Do wniosku składanego w postaci elektronicznej
załącza się plik zawierający fotografię o wymiarach co najmniej 492 x 610
pikseli i wielkości nie przekraczającej 2,5 MB, spełniającą wymogi, o
których mowa w ust 5 pkt 2.
- W przypadku gdy wniosek jest składany w postaci
elektronicznej, tożsamość osoby ubiegającej się o wydanie dowodu
osobistego potwierdza się przy odbiorze dowodu osobistego, na podstawie
dotychczasowego dowodu osobistego, lub w przypadku utraty dowodu osobistego,
ważnego polskiego paszportu.
- W przypadku gdy dane zawarte we wniosku nie są
zgodne z danymi zawartymi
w Rejestrze Dowodów Osobistych lub rejestrze PESEL, organ gminy może, w
celu wyjaśnienia niezgodności, żądać od wnioskodawcy skróconego odpisu
polskiego aktu urodzenia (w przypadku osób, które nie wstąpiły w związek
małżeński) albo skróconego odpisu polskiego aktu małżeństwa (w przypadku
osób, które zawarły związek małżeński) lub orzeczenia sądu w przypadku
niezgodności danych osobowych, oraz dokumentu poświadczającego
obywatelstwo polskie w przypadku niezgodności dotyczącej obywatelstwa.
Opłaty
Nie podlega opłacie
Forma załatwienia
1.
Wnioskodawca otrzymuje potwierdzenie złożenia wniosku
o wydanie dowodu osobistego zawierające przewidywaną datę odbioru dowodu
osobistego, odpowiednio, w postaci papierowej albo elektronicznej.
2.
Wydanie dowodu osobistego w formie karty
identyfikacyjnej
Termin załatwienia
Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż w terminie 30 dni od
dnia złożenia wniosku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może
zostać przedłużony, o czym należy zawiadomić wnioskodawcę
Tryb odwoławczy
W przypadku wydania
decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego lub decyzji
o stwierdzeniu nieważności dowodu osobistego przysługuje odwołanie do Wojewody
Małopolskiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji za pośrednictwem
organu, który wydał decyzję.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach
osobistych (Dz. U. z 2010 Nr 161 poz. 1131 z późń. zm.)
- Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia
29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu
postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty,
uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. z 2015 r. poz. 212)
- Kodeks postępowania administracyjnego z dnia 14
czerwca 1960 r. (tj. Dz.U. z 2014 r. poz 183, 1195)
Informacje dodatkowe dla klienta
- Złożenie wniosku w postaci papierowej lub
elektronicznej odbywa się w drodze złożenia w siedzibie organu dowolnej
gminy
- Wniosek składa osoba ubiegająca się o wydanie
dowodu osobistego, z wyjątkiem:
·
osoby małoletniej, której do ukończenia 18 roku życia
zostało więcej niż 30 dni, w imieniu której wniosek składa jeden z rodziców lub
opiekun prawny;
·
osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod
władzą rodzicielską, w imieniu której wniosek składa jeden z rodziców;
·
osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie niepozostającej
pod władzą rodzicielską, w imieniu której wniosek składa opiekun prawny
- Złożenie w siedzibie organu gminy wniosku o
wydanie dowodu osobistego osobie nieposiadającej zdolności do czynności
prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych
wymaga jej obecności przy składaniu wniosku; wyjątek stanowią osoby, które
nie ukończyły 5 roku życia.
- Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie
organu gminy, w którym został złożony wniosek. Dowód osobisty wydawany
osobie małoletniej, która nie ukończyła 13 roku życia, lub osoby
ubezwłasnowolnionej całkowicie odbiera rodzic albo opiekun prawny. Dowód osobisty
wydawany osobie małoletniej, która ukończyła 13 rok życia, lub osobie
ubezwłasnowolnionej częściowo odbiera osoba ubiegająca się o wydanie
dowodu osobistego, rodzic albo kurator. Odbiór dowodu osobistego wydanego
osobie małoletniej lub ubezwłasnowolnionej wymaga obecności tej osoby,
chyba że była ona obecna przy składaniu wniosku.
- Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła
5 roku życia, jest ważny przez okres 5 lat od daty wydania dowodu
osobistego. Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 5 rok życia,
jest ważny przez okres 10 lat od daty wydania dowodu osobistego.
- Ubiegający się o dowód osobisty musi posiadać
numer ewidencyjny PESEL.
- W razie odnalezienia własnego dowodu osobistego,
zgłoszonego jako utracony, należy niezwłocznie zawiadomić o tym organ, któremu
złożono wniosek o wydanie nowego dowodu, a jeśli został już wydany nowy
dowód osobisty - niezwłocznie złożyć odnaleziony dokument najbliższemu
organowi gminy.
- Z wnioskiem o wydanie nowego dowodu osobistego
występuje się:
- co najmniej 30 dni przed upływem terminu
ważności dowodu osobistego;
- niezwłocznie – w przypadku:
·
zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, z
wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego
·
zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w
stosunku do wizerunku twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu
utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza
·
utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu
utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza
- Dowód osobisty podlega unieważnieniu po upływie 4
miesięcy od zmiany danych
w nim zawartych.