Strona archiwalna. Aktualna strona Gminy Czarny Dunajec kliknij tutaj
ebom| Elektroniczne biuro obsługi mieszkańca Urząd Gminy Czarny Dunajec portal mapowy portal mapowy
szlak wokół tatr
muzeum pk sk
resetpowiększdrukuj

Odnowione kapliczki 2017

1.ZABYTKOWA KAPLICZKA DOMKOWA ZNAJDUJĄCA SIĘ NA GRANICY PIENIĄŻKOWIC I ODROWĄŻA

Ta przydrożna kapliczka domkowa, murowana z łamanego kamienia z drewnianym ołtarzem wymagała pilnej interwencji konserwatorskiej. Stwierdzono popękane ściany oraz wylewki centralnie przez środek kapliczki. Brak było fundamentów, co w konsekwencji doprowadziło do przechylenia kapliczki i licznych pęknięć spowodowanych ingerencją korzeni dwóch rosnących obok lip. Jedynie w dobrym stanie zachowało się zadaszenie kapliczki.

Przy kapliczce wykonano prace budowlane i konserwatorskie. Dzięki usunięciu olejnych przemalowań odsłonięty został pierwotny rysunek i pozostałości inskrypcji na antepedium, a także właściwy monogram Maryjny. Główne przedstawienie retabulum ołtarza stanowi obraz olejny na płóciennym podobraziu przedstawiający Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny. Przy wejściu do kapliczki wykonano ażurową, metalową bramkę, nawiązującą wzorem do stylu XIX wieku.

Całościowe prace przy kapliczce składały się z III etapów. I etap dotyczył prac typowo budowlanych mających na celu usunięcie przyczyn dalszej degradacji obiektu, z kolei II i III etap dotyczył konserwacji technicznej i estetycznej obiektu*.

Wykonawcą całości prac była Firma Konserwacja Zabytków Jan Chodorowicz.

*tekst: Magdalena Jarosz, w oparciu o Program Prac Konserwatorskich Wykonany przez Konserwatora Dzieł Sztuki Jana Chodorowicza

2.FIGURA MATKI BOŻEJ IMMACULATA W RATUŁOWIE

Kapliczka w miejscowości Ratułów – kamienna, słupowa, wykonana z piaskowca, kryta metalowym daszkiem. Zły stan zachowania obiektu, przez dużą ilość ubytków kamienia, zwłaszcza w partii rzeźbiarskiej cokołu i w dolnych partiach Madonny, a także powstałe przekształcenia w postaci przemalowań malarskich, zakłócały pierwotny obraz ikonologiczny. Rekonstrukcję polichromii wykonano na podstawie symboliki kolorystycznej biblijnych przedstawień. Głównie skoncentrowano się na ratowaniu zniszczonej kamiennej materii. Starą konstrukcję daszku wykorzystano poddając ją wcześniejszej konserwacji. Baldachim jest teraz większy i znacznie lepiej chroni figurę przez niszczejącymi naturalnymi czynnikami*.

Wykonawcą Prac był Jan Chodorowicz – Konserwator Dzieł Sztuki.

Całość prac wyniosła 18580,00 zł brutto.

 

Zadanie zostało współfinansowane z Konkursu „Kapliczki Małopolski”, w kwocie: 5000,00 zł brutto.

 

*tekst: Magdalena Jarosz, w oparciu o Program Prac Konserwatorskich Wykonany przez Konserwatora Dzieł Sztuki Jana Chodorowicza

3.PIETA W PIEKIELNIKU

Kapliczka była zaniedbana. Nie posiadała trwałego fundamentu i była częściowo zapadnięta na gruncie. Pokrywały ją w różnym stopniu przemalowania o różnej grubości olejne i akrylowe oraz pochlapania bitumiczne. Nawarstwienia farb zniekształcały powierzchnię rzeźbiarską , przysłaniając łuszczące się warstwy.

Na podstawie przeprowadzonych badań podjęto decyzję o usunięciu olejnych warstw malarskich i rekonstrukcji polichromii w partii kompozycji rzeźbiarskiej Piety. W cokole koncentrowano się głównie na ratowaniu bardzo zniszczonej kamiennej materii. Wykonano także złocenia złotem płatkowym w technice olejnej na mikstion. Złotem pokryto koronę i krzyż Madonny. Wymieniono daszek i zmieniono jego formę z skrzynkowej na baldachimową*.

Prace wyniosły 17810,00 zł brutto i zostały wykonane przez Firmę Konserwacja Zabytków Jan Chodorowicz.

*tekst: Magdalena Jarosz, w oparciu o Program Prac Konserwatorskich Wykonany przez Konserwatora Dzieł Sztuki Jana Chodorowicza

4.OBRAZ W DREWNIANEJ RAMIE ZNAJDUJĄCY SIĘ W DZWONNICY W CZERWIENNEM

Piękna, drewniana dzwonnica w Czerwiennem została odrestaurowana w roku 2016. W roku 2017 dokończono prace polegające na konserwacji zabytkowego obrazu sztalugowego autorstwa artysty Edmunda Szyftera z 1956 roku, który znajduje się w frontowej wnęce dzwonnicy. Prace konserwatorskie przyczyniły się do przywrócenia pierwotnej kolorystyki dzieła, usunięcia starego werniksu oraz licznych zabrudzeń i przebarwień. Obraz odzyskał dawno utracone wartości estetyczne*.

Odnowa obrazu wykonana została przez Jana Chodorowicza.

*tekst: Magdalena Jarosz, w oparciu o Program Prac Konserwatorskich Wykonany przez Konserwatora Dzieł Sztuki Jana Chodorowicza