Włókna azbestu przedostają się do powietrza atmosferycznego w wyniku korozji materiałów, wydatnie przyspieszanej przez „kwaśne deszcze” i inne chemiczne zanieczyszczenia powietrza, jak i działalność człowieka – niewłaściwie składowanie odpadów azbestowych na tzw. „dzikich wysypiskach”.
Azbest z terenu całego kraju należy usunąć do 2032 roku.
Gmina Czarny Dunajec systematycznie, corocznie dofinansowuje mieszkańcom gminy 100% koszów odbioru, transportu i unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest.
Od roku 2018 Gmina dodatkowo bierze udział w Projekcie „Azbest-Stop!”, który jest realizowany w ramach dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, w ramach którego mieszkańcy dodatkowo mogą starać się o 100% dofinansowania demontażu pokryć dachowych i innych elementów budowlanych zawierających azbest pochodzących z budynków mieszkalnych, gospodarczych i budynków użyteczności publicznej, pakowania i transportu oraz deponowania tych odpadów na składowisku przeznaczonym do utylizacji odpadów azbestowych.
W ramach dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w wysokości 85% oraz ze środków z budżetu gminy Czarny Dunajec w wysokości 15%.
GŁÓWNE ZASADY PRZYSTĄPIENIA PRZEZ MIESZKAŃCOW DO PROJEKTU:
1.Finansowanie pokrywa 100% kosztów związanych z realizacją Projektu, jednak nie więcej niż 6000,00 zł brutto na jeden obiekt budowlany.
2.Finansowanie obejmuje prawidłowe wypełnione wnioski złożone w urzędzie gminy.
3.Oprócz 100% pokrycia kosztów odbioru, transportu i utylizacji wyrobów zawierających azbest, mieszkańcy mają możliwość 100% pokrycia kosztów demontażu azbestu ze wskazanego przez siebie obiektu.
4.Realizacja projektu odbywać się będzie na podstawie umowy.
UCZESTNIK PROJEKTU:
1.W projekcie może uczestniczyć osoba fizyczna, inny podmiot który:
a)nie jest przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej,
b)posiada tytuł prawny do dysponowania nieruchomością,
c)jeśli wnioskodawca jest spadkobiercą – dołącza do wniosku dokument potwierdzający prawo do obiektu budowlanego (np. postanowienie sądowe o nabyciu spadku),
d)w przypadku współwłasności – wnioskodawca dołącza do wniosku pisemną zgodę współwłaściciela.
2.W przypadku demontażu wyrobów zawierających azbest wnioskodawca dodatkowo:
a)sporządza i dołącza do wniosku ocenę stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest,
b)dołącza kserokopię dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do nieruchomości, z której pochodzą odpady zawierające azbest,
c)dołącza kserokopię potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia robót budowlanych lub uzyskania prawomocnego pozwolenia na budowę lub innego wymaganego prawem zgłoszenia,
d)dołącza pisemną zgodę właściciela/współwłaściciela nieruchomości na wykonywania prac związanych z usuwaniem odpadów zawierających azbest (jeśli właściciel nie jest właścicielem nieruchomości)
W URZĘDZIE GMINY ORAZ NA STRONIE INTERNETOWEJ BĘDĄ DOSTĘPNE WZORY DOKUMENTÓW NIEZBĘDNYCH DO SFINANSOWANIA ZADANIA tj.:
§ Wniosek o sfinansowanie zadania
§ Ocena stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest (w przypadku demontażu)
§ Informacja o wykonanym demontażu wyrobów zawierających azbest
§ Oświadczenie uczestnika projektu
§ Regulamin realizacji i finansowania projektu
FINANSOWANIE NIE OBEJMUJE:
Ø Zwrotu kosztów demontażu i usuwania wyrobów zawierających azbest, jeżeli wnioskodawca we własnym zakresie zlecił uprawnionemu podmiotowi ich demontaż, usunięcie lub unieszkodliwienie, jak też prac wykraczających poza zakres umowy,
Ø Kosztów związanych z zakupem i montażem nowych pokryć dachowych lub wykonania elewacji,
Ø Demontażu i usuwania wyrobów zawierających azbest z nieruchomości/obiektów budowlanych wykorzystywanych na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
TERMIN I ODBIÓR AZBESTU, DEMONTAŻ
v Wykonawca prac wyłoniony w ramach przetargu organizowanego przez urząd gminy uzgodni z wnioskodawcą zakres prac związanych z demontaże i usuwaniem wyrobów zawierających azbest
v Termin wykonania usługi zostanie ustalony telefonicznie
v Po realizacji usługi wnioskodawca zobowiązany jest potwierdzić protokół odbioru/demontażu oraz złożyć wnioskodawcy pisemne oświadczenie o prawidłowości wykonania prac oraz o oczyszczeniu terenu z pyłu azbestowego, z zachowaniem właściwych przepisów technicznych i sanitarnych
Przed przystąpieniem do złożenia wniosku, każdy zainteresowany zobowiązany jest do zapoznania się z zapisami „Regulaminu realizacji i finansowania projektu pn.: „Azbest-stop! Likwidacja azbestu na terenie gminy Czarny Dunajec na lata 2018-2020”.
URZĄD GMINY W CZARNYM DUNAJCU ZACHĘCA WSZYSTKICH MIESZKAŃCÓW DO JAK NAJSZYBSZEGO SKŁADANIA WNIOSKÓW NA DEMONTAŻ I ODBIÓR AZBESTU.
Więcej informacji można uzyskać na stronie internetowej urzędu i w Referacie ochrony środowiska (kontakt: 18-26-135-37)
Informacja o wykonanym demontaż gm. Czarny Dunajec Zał. Nr 3 | Dodano: 2019-02-27 13:52:51 | Pobrano: 413 // 0.36 MB | |
Ocena stanu i możliwości użytkowania gm. Czarny Dunajec Zał. Nr 2 | Dodano: 2019-02-27 13:52:51 | Pobrano: 384 // 0.65 MB | |
Oświadczenie gm. Czarny Dunajec Zał. Nr 4 | Dodano: 2019-02-27 13:52:53 | Pobrano: 394 // 0.28 MB | |
Wniosek gm. Czarny Dunajec Zał. Nr 1 | Dodano: 2019-02-27 13:52:53 | Pobrano: 437 // 0.40 MB | |
A5-01 | Dodano: 2019-02-27 13:53:03 | Pobrano: 469 // 1.71 MB | |
A5-02 | Dodano: 2019-02-27 13:53:05 | Pobrano: 405 // 1.36 MB |