Strona archiwalna. Aktualna strona Gminy Czarny Dunajec kliknij tutaj
ebom| Elektroniczne biuro obsługi mieszkańca Urząd Gminy Czarny Dunajec portal mapowy portal mapowy
szlak wokół tatr
muzeum pk sk
resetpowiększdrukuj

Inwestycje gminy Czarny Dunajec

2019-06-12 // Oglądano: 1379 // Wstecz

W ramach projektu dotyczącego budowy III etapu Szlaku wokół Tatr Gmina Czarny Dunajec realizowała dwie inwestycje:

·ODRESTAUROWANIE ZABYTKOWEGO BUDYNKU DAWNEJ STACJI PKP W MIEJSCOWOŚCI PODCZERWONE.

Zachowanie i odrestaurowanie unikatowego obiektu dziedzictwa kulturowego pogranicza wpisanego do gminnego rejestru obiektów podlegających ochronie – dawnej stacji kolejowej z początku XX wieku na transgranicznej linii kolejowej - było podstawowym celem tej inwestycji. Dodatkowo obiekt został wydzierżawiony do pełnienia określonych usług dotyczących obsługi rowerzystów – punkt serwisowy, wypożyczalnia rowerów, ogólnodostępne sanitariaty, ekspozycja historyczna dotycząca dziejów kolei austro-węgierskiej po której nasypie teraz prowadzi Szlak wokół Tatr, udzielanie informacji o Szlaku i ścieżkach rowerowych. Te podstawowe funkcje uzupełnia mała gastronomia, której brakuje na całym długim odcinku ścieżki rowerowej Szlaku wokół Tatr prowadzącym po nasypie dawnej linii kolejowej.

Zdj. Dominik Pawłowski

· BUDOWA ŚCIEŻKI ROWEROWEJ OD PĘTLI PUŚCIZN W CZARNYM DUNAJCU DO PIEKIELNIKA

Inwestycja polegała na budowie odcinka ścieżki rowerowej o długości 6,87 km z nawierzchnią żwirową. Prowadzi ona od pętli rowerowej torfowiskowej wybudowanej w ramach I etapu Szlaku wokół Tatr do miejscowości Piekielnik. Ścieżka rowerowa udostępnia nowe obszary Torfowisk Orawsko-Nowotarskich prowadząc jednocześnie starym szlakiem granicznym po trasie historycznej granicy państwowej pomiędzy Polską a Słowacją, jednocześnie będącej umowną granicą pomiędzy geograficznymi krainami Podhalem a Orawą. Trasa ta udostępnia Szlak wokół Tatr od strony Orawy. Jest tez odcinkiem o niezwykłych walorach przyrodniczych, co dodatkowo wzmacnia jej znaczenie dla Szlaku wokół Tatr, który ma za zadanie udostępniać rowerzystom unikatowe walory historyczne, kulturowe i przyrodnicze pogranicza. Budowa tego odcinka ścieżki rowerowej dała możliwość połączenia Szlaku od północy z sieciami tras rowerowych powstających na Orawie iw Małopolsce. Stanowi zatem kolejny krok w rozwoju tego transgranicznego produktu turystycznego.

· BUDOWA ŚCIEŻKI ROWEROWEJ OD PĘTLI PUŚCIZN W CZARNYM DUNAJCU DO PIEKIELNIKA

Inwestycja polegała na budowie odcinka ścieżki rowerowej o długości 6,87 km z nawierzchnią żwirową. Prowadzi ona od pętli rowerowej torfowiskowej wybudowanej w ramach I etapu Szlaku wokół Tatr do miejscowości Piekielnik. Ścieżka rowerowa udostępnia nowe obszary Torfowisk Orawsko-Nowotarskich prowadząc jednocześnie starym szlakiem granicznym po trasie historycznej granicy państwowej pomiędzy Polską a Słowacją, jednocześnie będącej umowną granicą pomiędzy geograficznymi krainami Podhalem a Orawą. Trasa ta udostępnia Szlak wokół Tatr od strony Orawy. Jest tez odcinkiem o niezwykłych walorach przyrodniczych, co dodatkowo wzmacnia jej znaczenie dla Szlaku wokół Tatr, który ma za zadanie udostępniać rowerzystom unikatowe walory historyczne, kulturowe i przyrodnicze pogranicza. Budowa tego odcinka ścieżki rowerowej dała możliwość połączenia Szlaku od północy z sieciami tras rowerowych powstających na Orawie iw Małopolsce. Stanowi zatem kolejny krok w rozwoju tego transgranicznego produktu turystycznego.




Ponadto Gmina Czarny Dunajec realizowała działania związane z zarządzaniem i promocją projektu.

Koszt realizacji projektu w części dotyczącej Gminy Czarny Dunajec wyniósł: 981 006,06 EURw tym dofinansowanie z EFRR to: 620 291,11 EUR (85% wydatków kwalifikowalnych, czyli: 729 754,27 EUR).

Planuje się, że po wyremontowaniu budynku dawnej stacji kolejowej oraz wybudowaniu nowego odcinka Szlaku wokół Tatr na terenie Gminy Czarny Dunajec rocznie z tych inwestycji korzystać będzie 42 897,00 osób.