Symbolem akcji jest pomarańczowa sznurówka, którą uczniowie wpletli sobie w buty. Ponadto uczestniczyli w serii zajęć ukazujących problem hejtu, a w piątek 21 spotkali się z policjantem KP w Czarnym Dunajcu obejrzeli prezentację na temat cyberprzemocy.
Hejt wśród młodzieży jest poważnym problemem i może powodować dramatyczne skutki, ale stoi za nim stosunkowo niewielka grupa sprawców – zaledwie 5,1% nastolatków. Fundacja Orange rozpoczyna kampanię społeczną #jestnaswiecej, która pokazuje, że kulturalni internauci stanowią większość i że warto uczyć młodych reagowania na hejt, by powstrzymać to zjawisko. Jej symbolem jest jedna pomarańczowa sznurówka wpleciona w but w geście sprzeciwu wobec hejtu oraz w solidarności z ofiarami negatywnych zjawisk w internecie.
Co trzeci nastolatek spotyka się w sieci z nienawistnymi lub poniżającymi treściami kierowanymi do innych internautów (EU Kids Online 2018), w tym aż 50% osób w wieku 15-16.
Czy hejt to tylko obraźliwa wiadomość? Najczęściej tak, ale przybiera też formę grafiki, filmu, a nawet utworu muzycznego. Nie musi być wulgarna, aby wyśmiewać czy upokarzać inną osobę. Zjawisko to dotyczy wszystkich, ale to najmłodszym najtrudniej jest poradzić sobie z atakiem. W obliczu niepokojących sytuacji w internecie młodzież często wycofuje się z komunikacji. Zignorowanie kwestii (56,7%) i zamknięcie okna w przeglądarce lub aplikacji (61,8%) to powszechne reakcje.
Można ulec wrażeniu, że duża część użytkowników internetu
zajmuje się głównie publikowaniem negatywnych komentarzy. To dlatego, że wiele
osób pozostaje obojętnych, a wraz z brakiem reakcji na hejt rośnie przyzwolenie
na taką formę wyrażania opinii i staje się ona coraz częstsza.
Jednak, jak podkreślają organizatorzy kampanii #jestnaswiecej, hejterzy i
trolle są w mniejszości. Do wysyłania poniżającej treści przyznało się 5,9%
badanej młodzieży w wieku 11-17 lat, a ci, którzy celowo szukali nienawistnych
komentarzy, to tylko 8,7%. Działania ich są powodowane chęcią wyrażenia opinii,
zdenerwowaniem, w reakcji na obrażanie innych (Global Dignity, 2016).
- Skutki hejtu mogą być bardzo poważne, szczególnie wśród nastolatków. Duża część ofiar nie wie, jak sobie z nim radzić i nie otrzymuje wsparcia. Aż 38% młodych ludzi, którzy doświadczyli czegoś nieprzyjemnego w sieci, nie wskazało żadnej osoby, z którą rozmawialiby o tej trudnej sytuacji. Dlatego potrzebna jest edukacja i wsparcie dla młodych – mówi Ewa Krupa, Prezeska Fundacji Orange.
W odpowiedzi na problem hejtu startuje akcja Fundacji Orange pod hasłem #jestnaswiecej, które ma pokazać, że tych, którzy zachowują się w internecie w porządku, jest więcej i warto, aby aktywnie zabrali głos w sprawie. Kampania jest skierowana do młodzieży, a także do rodziców i wychowawców. Jej symbolem jest jedna pomarańczowa sznurówka wpleciona w but. Takie sznurówki noszą już muzycy zespołu Afromental, którzy przyłączyli się do działań Fundacji Orange. Tomson i Baron, jako ambasadorzy akcji, dzielą się swoimi doświadczeniami w filmowym manifeście: – My już przeszliśmy drogę z hejtem i potrafimy sobie z nim radzić. Ale młodzi ludzie nadal nie wiedzą, jak reagować na takie komentarze. Wcale nie jest najgroźniejszy ten, co najgłośniej szczeka – mówi Tomson. – Możemy tylko powiedzieć, żeby trzymać głowę wysoko, bo osób przeciwnych wszystkim chamskim komentarzom w sieci jest więcej – dodaje Baron.
Na specjalnej stronie www.jestnaswiecej.pl- znajdują się praktyczne porady i informacje o tym, jak reagować na hejt.
Przygotowano także scenariusz zajęć z młodzieżą. Placówka, która zgłosi chęć
ich przeprowadzenia i wypełni formularz, otrzyma pakiet sznurówek dla
uczestników i plakat o akcji. Każdy może też stanąć w obronie atakowanych w
sieci, np. używając hasztagu #jestnaswiecej.
Partnerem kampanii jest Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.
Orange Polska angażuje się w wiele działań mających na celu budowanie kultury
dialogu i szacunku do drugiego człowieka oraz ochronę - zwłaszcza młodych
internautów - przed negatywnymi zjawiskami w sieci. Uczestniczy m.in. w pracach
Okrągłego Stołu Rzecznika Praw Obywatelskich do walki z patotreściami w
internecie.