Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy trwający ponad trzy miesiące
Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy
(nie dotyczy cudzoziemców)
Dokumenty od wnioskodawcy (klienta)
- Formularz zgłoszenie pobytu stałego lub formularz
zgłoszenie pobytu czasowego
- Dowód osobisty.
- Oryginał dokumentu potwierdzającego tytuł prawny
do lokalu - do wglądu. Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu
może być w szczególności umowa cywilno-prawna, wypis z księgi wieczystej,
decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu.
Opłaty
- Wydanie zaświadczenia potwierdzającego
zameldowanie na pobyt stały nie podlega opłacie.
- Wydanie zaświadczenia potwierdzającego
zameldowanie na pobyt czasowy – 17 zł.
Forma załatwienia
- Przyjęcie zgłoszenia pobytu stałego, w organie
gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości. i wydanie
zaświadczenia potwierdzającego zameldowanie na pobyt stały.
- Przyjęcie zgłoszenia pobytu czasowego, w organie
gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości. i na żądanie osoby
– wydanie zaświadczenia potwierdzającego zameldowanie na pobyt czasowy.
Termin załatwienia: niezwłocznie
Tryb odwoławczy
Od decyzji organu gminy
przysługuje odwołanie do miejscowo właściwego wojewody..
Podstawa prawna
- Art. 24 – 30 i art. 31 ustawy z dnia 24 września
2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U.
z 2010 r., poz. 1427 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i
Administracji z dnia 29 września 2011 r. w sprawie określenia wzorów i
sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku
meldunkowego (Dz. U. z 2011 r., poz. 1306).
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie
skarbowej (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1628).
Informacje dodatkowe dla klienta:
- Osoba przebywająca na terytorium RP jest
obowiązana zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego
najpóźniej w 30 dniu licząc od dnia przybycia do tego miejsca.
- Wymeldowania z dotychczasowego miejsca pobytu
stałego lub czasowego można dokonać w nowym miejscu wskazując adres
dotychczasowego miejsca pobytu,
z którego ma nastąpić wymeldowanie.
- Za osobę nieposiadającą pełnej zdolności do
czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel
ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną
opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.
- Obowiązku meldunkowego można dopełnić przez
pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie
pisemnej, po okazaniu przez niego jego dowodu osobistego, a w
uzasadnionych przypadkach - innego dokumentu pozwalającego na ustalenie
tożsamości.
- Formularz do zameldowania należy wypełnić
komputerowo (maszynowo) lub pismem odręcznym, drukowanymi literami.
- Potwierdzenia faktu pobytu osoby w lokalu
dokonuje na formularzu meldunkowym
w formie czytelnego podpisu z
oznaczeniem daty jego złożenia właściciel lub inny podmiot dysponujący
tytułem prawnym do lokalu.