Obowiązująca procedura jest tu dość skomplikowana, więc przypominamy kolejność postępowania w tej najważniejszej dla samorządu sprawie. I tak udzielenie absolutorium obejmuje:
· rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Czarny Dunajec za ubiegły rok.
· rozpatrzenie sprawozdania finansowego za poprzedni rok.
· rozpatrzenie informacji o stanie mienia komunalnego gminy,
· zapoznanie się z Opinią Składu Orzekającego Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej
· przedstawienie stanowiska Komisji Rewizyjnej,
· podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy oceniany rok.
· podjęcie uchwały w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy za poprzedni rok
Na ostatniej sesji omówienia sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2012 rok, sprawozdania finansowego oraz informacji o stanie mienia komunalnego gminy dokonała Skarbnik Gminy Stanisława Pilch. Dokumenty te były wcześniej szczegółowo analizowane na posiedzeniach Komisji Rewizyjnej oraz Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego. Nic dziwnego, że Rada Gminy pozytywnie zaopiniowała przedstawione ustalenia jako spełniające ustawowe wymagania. Rada została również zapoznana z uchwałą Składu Orzekającego Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie z dnia 24 kwietnia 2013 roku pozytywnie opiniującą sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2012 rok oraz informację o stanie mienia gminy. Komisja Rewizyjna Rady Gminy była takiego samego zdania i opowiedziała się za wnioskiem o udzielenie absolutorium dla Wójta Gminy. Stosowny wniosek został przesłany do RIO i także został pozytywnie zaopiniowany. W tej sytuacji radnym pozostało podjęcie dwóch uchwał: w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2012 rok oraz w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy za rok 2012. Wszyscy głosowali za – uchwały podjęto jednogłośnie. Gratulujemy.
Poza tak ważnymi oraz stałymi punktami posiedzenia znalazło się jeszcze miejsce na podjęcie kilku innych uchwał w sprawach:
a) zmiany budżetu gminy na 2013 rok,
b) zatwierdzenie sprawozdania finansowego Centrum Kultury i Promocji Gminy Czarny Dunajec za 2012 rok,
c) zatwierdzenie sprawozdania finansowego Gminnej Biblioteki Publicznej w Czarnym Dunajcu za 2013 rok,
d) zatwierdzenie sprawozdania finansowego Samodzielnego Gminnego Zakładu Podstawowej Opieki Zdrowotnej w Czarnym Dunajcu za 2012 rok.
e) zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Czarny Dunajec na lata 2013-2024
f) nadania Medalu Gminy Czarny Dunajec.
g) udzielenia pomocy finansowej na rzecz Powiatu Nowotarskiego.
h) Rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy
i) Utworzenia Lokalnej Organizacji Turystycznej w Gminie Czarny Dunajec
Kolejną sesję Rady Gminy zaplanowano w lipcu.