Jak wskazuje art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 13 września1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciele nieruchomości mają obowiązek zapewniania utrzymania czystości i porządku na posesji. Ww. ustawa doprecyzowuje również jakie działania należy podjąć, aby realizować ten obowiązek.
Pielęgnacji wymaga nie tylko ogród czy trawnik, ale również chodnik przylegający bezpośrednio do posesji. Zgodnie z obowiązującymi przepisami wszyscy właściciele muszą dbać o czystość i estetyczny wygląd swoich obiektów. Ponadto są zobowiązani do pielęgnowania i utrzymywania estetycznego wyglądu terenów zielonych.
Urząd Gminy apeluje do mieszkańców i zarządców nieruchomości, aby sprawnie i z
pozytywnym nastawieniem wypełnili obowiązek porządkowania swoich posesji.
Przede wszystkim, aby wszelkiego rodzaju nieczystości pozbywać się w miejscach
do tego przeznaczonych i nie tworzyć dzikich wysypisk.
Jednym z ważniejszych obowiązków właścicieli posesji jest obowiązek dbania o porządek na chodnikach położonych wzdłuż ich nieruchomości, czyli sprzątanie chodnika. Właściciel ma obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń, w tym pozostałości po zimowym utrzymaniu chodników.
Zgodnie z Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Czarny Dunajec właściciele nieruchomości są zobowiązani do zbierania i pozbywania się odpadów komunalnych powstających na nieruchomości, obowiązek zbierania tych odpadów obejmuje również odpady porzucone na nieruchomości, w przypadku gdy nie można ustalić źródła ich pochodzenia.
Pamiętajmy, że stan czystości naszej gminy zależy w głównej mierze od nas samych i naszych codziennych nawyków.
Nieprzestrzeganie powyżej wskazanych obowiązków, jak również tych wyszczególnionych w regulaminie utrzymywania czystości i porządku na terenie gminy, stanowi wykroczenie.